poniedziałek, 31 sierpnia 2020

33. STARCZY CZYLI ZAKOŃCZENIE

Dzisiejszym artykułem kończę poradnik freelancera - ilustratora. Starałem się rzetelnie przekazać wszystkie ważne - według mnie kwestie, dotyczące specyfiki zawodu wykonywanego w ten oryginalny (jeszcze) sposób. Wiedza, a w zasadzie wiedza wynikająca z doświadczenia była podstawą tych artykułów, mam świadomość że niektóre z nich szybko się zdezaktualizują (np. te dotyczące prawa, sprzętu czy oprogramowania), ale aby zamknąć tematykę, uznałem że trzeba o tym napisać.
Dziś na zakończenie będzie krótkie podsumowanie całości, ujęte w kilka porad, to przypomnienie najważniejszych spraw dotyczących pracy freelancera.

Jeśli przeczytałeś już któryś z poprzednich artykułów to zapewne  pierwsze kroki w branży ilustratorskiej masz już za sobą. Jeśli sondowałeś/aś rynek to z pewnością zauważyłeś/aś już, że masz sporą konkurencję. Nie piszę tylko o naszym rynku - oczywiście jest ona duża, ale nie ma porównania z rywalizacją freelancerów na świecie. Rywalizacją o zlecenia ma się rozumieć. Duża konkurencja, która sprząta ci sprzed nosa najlepsze oferty proponując niskie ceny nie napawa optymizmem, więcej - często powoduje kryzysy zawodowe, które potrafią zniechęcić do pracy. Co zatem potrzebujesz aby utrzymać się w zawodzie?

1. Portfolio - bez niego "ani rusz". Jeśli chcesz zostać ilustratorem to musisz mieć co pokazać potencjalnym klientom. Jeśli nie masz prac którymi możesz się pochwalić, to poświęć miesiąc bądź dwa na to aby takie prace zrobić na potrzeby portfolio - przecież potrafisz. Uzupełniaj je na bieżąco dodając aktualnie wykonane zlecenia, z czasem będziesz miał w pełni zawodowe portfolio. Wybieraj tylko najlepsze swoje prace.



2. Czas pracy - podstawą pracy wolnego strzelca jest dobra organizacja czasu pracy, powinieneś wiedzieć że czasy lenistwa należą już do przeszłości. Wyeliminuj do minimum wszelkie czynniki rozpraszające aby móc skupić się na pracy. Nie masz kierownika więc sam nim zostań i motywuj się do pracy. Jeśli chcesz obejrzeć serial, pograć w gry czy pośmiać się z  TikToka to zrób to po pracy. Ustal sobie czas na robotę i czas na odpoczynek.

3. Ogłaszaj się - rozsyłaj oferty zgodne z estetyką twojej pracy tam gdzie tylko możesz, do wydawnictw, do agencji ilustratorskich. Załóż konto na UPWORK, GURU czy innym portalu z pracą dla freelancerów. Stwórz profil zawodowy w mediach społecznościowych. Im więcej ludzi zobaczy twoje prace tym lepiej.

4. Przygotowuj oferty starannie - pod klienta, nie wysyłaj projektu krzesła wydawnictwu literackiemu. Pisz poprawną polszczyzną, zwięźle i na temat. Nie wysyłaj ofert w postaci szablonów ściągniętych z sieci, bo jeśli ty nie traktujesz klienta poważnie to wcześniej czy później otrzymasz to samo drogą zwrotną.

5. Cierpliwość - nie załamuj rąk kiedy skrzynka e-mailowa zieje pustką a telefon milczy. Praca freelancera polega na stałym poszukiwaniu zleceń, nie dziś - to jutro, nie jutro - to pojutrze. Skoro włożyłeś/aś już tyle pracy w przygotowanie portfolio to nie pozwól, aby przeszkodził ci w tym drobiazg w postaci tygodnia wolnego. Taki czas można świetnie wykorzystać na doskonalenie warsztatu czy zrobienie czegoś fajnego do teczki.

6. Dobrze poukładany grafik prac - to podstawowa umiejętność koordynacji zleceń. Jeśli będziesz miał ich kilka to pracuj w kolejności. Przy określaniu czasu na wykonanie zlecenia, mów klientowi że będzie to trwało 2 dni dłużej - z doświadczenia wiem, że zawsze może wypaść coś w najmniej oczekiwanym momencie. Lepiej wykonać zamówioną pracę wcześniej niż potem tłumaczyć się ze spóźnienia, bo wygląda to nieprofesjonalnie.



7. Uważnie słuchaj lub czytaj oczekiwań klienta. Jeśli zrobisz to niedbale to źle oszacujesz czas swojej pracy a tym samym swoje honorarium. Nie ma nic gorszego niż zrobienie pracy do połowy a potem robienie jej od początku bo pomyliło się wymiary lub pominęło jakiś szczegół. 

8. Nie bój się rozmawiać o pieniądzach. Stawaj z klientem w relacji jak równy z równym a nie parobek z suwerenem. Dopóty nie zostaniesz profesjonalistą dopóki nie uświadomisz sobie że ty i klient, wyświadczacie sobie usługę OBUSTRONNIE a nie jeden robi drugiemu łaskę. Nie bój się negocjować ceny i nie obrażaj się za prośby obniżenia stawki. 

 Jeśli zrobisz jeden rysunek dla zleceniodawcy a ten później zamówi ich 5 to obniż troszkę cenę. I tak ci się opłaci, bo czasu który przeznaczysz na duże zlecenie nie stracisz na szukanie pracy. A u klienta być może zaplusujesz i złoży kolejne zamówienia.

  Rozmowy na tematy finansowe szybko dadzą ci wiedzę i niezbędne doświadczenie w zakresie wyceny prac i stawek rynkowych.



9. Praca - Nie wydawaj od razu fortuny na polichromosy za 1500zł czy Wacoma za 11000zł. Dobry sprzęt nie zrobi z ciebie automatycznie dobrego ilustratora. To można osiągnąć tylko i wyłącznie ciężką i systematyczną pracą. Powie ci to każdy kto ma doświadczenie w branży. Sprzęt jest oczywiście ważny, ale to nie on jest odpowiedzialny za proces twórczy tylko twoja głowa, ręce i odrobina samozaparcia. 

10. Zabezpieczaj się umową o dzieło, aby nie zostać oszukanym. Nigdy nie zaczynaj pracować, kiedy nie mając podpisanej umowy na biurku. Chyba że masz zaufanego klienta, którego jesteś pewien.

i to chyba już wsztystko. Dzięki! 

Artur

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz