sobota, 13 czerwca 2020

6. OTWARCIE NA ŚWIAT CZYLI PORTFOLIO


Kiedyś, w czasach początków internetu w Polsce zdobywanie klientów było nieusystematyzowane a mimo tego - dużo łatwiejsze. Większość ówczesnych wydawnictw ogłaszała na własnych stronach, aby przysyłać portfolio na firmową skrzynkę e-mailową. Dziś, kiedy rynek ilustratorski jest szczelnie wypełniony dużą ilością ilustratorów wysyłających wciąż pdf-y z własnym dorobkiem artystycznym, wydawnictwa zrezygnowały z tej formy aplikowania prac. Wiem z kilku pewnych źródeł, że takie aplikacje idą z miejsca do kosza.

   Aby zdobyć partnera do współpracy potrzebujesz dziś portfolio lub galerii on-line. Najbardziej znaną stroną, oferującą bezpłatne portfolio jest oczywiście, będąca w posiadaniu Adobe, strona behance.net. Wystarczy zarejestrować się na darmowe konto i można przejść do publikowania własnych prac. Witryna oferuje zarejestrowanym użytkownikom publikowanie i wystawianie komentarzy co jest bardzo istotne dla młodych adeptów ilustracji, bo pozwala uzyskać cenne uwagi od bardziej doświadczonych kolegów. Jeżeli chcesz działać w branży gier to ciekawą pozycją na liście darmowych stron oferujących obsługę twojego portfolio jest platforma artstation.comOprócz zapierających dech w piersiach ilustracji koncepcyjnych, znajdziesz tutaj oferty pracy, konkursy ilustratorskie, i samouczki artystyczne, które możesz kupić w sekcji marketplace. Inny charakter ma strona deviantart.com. Jest to ogromna platforma społecznościowa, dlatego znajdziesz tu pełną gamę wszelkiej kreacji wizualnej oraz różnorodność użytkowników - ilustratorów, twórców 3d, fotografów, modelek, rzeźbiarzy, wizażystów i wielu innych. Wraz z tworzeniem własnej galerii Deviantart pozwala użytkownikom sprzedawać swoje wydruki za pośrednictwem platformy i tworzyć własne portfolio. Poza stronami które wymieniłem, portfolio można spróbować założyć na:
 
Ilustracje na plastikowe talerzyki dla dzieci.
Mając portfolio on-line wystarczy wstawić link w ogłoszeniu i sprawa załatwiona. Natomiast pdf-y przydadzą się na stronach ze zleceniami, ale o tym będzie mowa w kolejnych odcinkach cyklu.
 Warto także publikować prace na Instagramie czy Facebooku, bo ze względu na ogromne zasięgi tych serwisów, zostaniesz najłatwiej i najszybciej znaleziony/a.

 Tworząc portfolio powienieś/aś pamiętać o kilku ważnych zasadach. Pierwszą i najważniejszą z nich jest publikowanie tylko najlepszych swoich prac. Musisz mieć krytyczne spojrzenie przy podejmowaniu  decyzji o tym co ma się znaleźć w twoim portfolio. Ważniejsza jest jakość a nie ilość, wiec staraj się nie wrzucać wszystkiego co do tej pory stworzyłeś. Drugą ważną zasadą jest różnorodność prac w portfolio, pisałem o tym w ostatnich swoich postach. Upewnij się, że twoja prezentacja pokazuje pełen zakres twoich możliwości. Jeśli wszystkie prace tam zawarte będą do siebie podobne to klient może poczuć że twoja kreatywność jest ograniczona i jesteś w stanie wykonywać tylko jeden rodzaj estetyki ilustratorskiej. Kolejna zasada dotyczy wielkości pokazywanych przykładów twoich prac. Twoja robota nie zda się na nic jeśli potencjalny klient będzie musiał używać lupy do oglądania twoich dzieł, a po powiększeniu, zamiast niego zobaczy zlepek ogromnych pikseli. Pamiętaj więc o wysokiej rozdzielczości wstawianych obrazków i staraj się uwzględniać proporcje monitora
Szkic do puzzli dla dzieci.
Staraj się promować swoje prace, dołącz do internetowej społeczności projektantów i dziel się swoimi osiągnięciami z innymi. Społeczności te umożliwiają publikowanie pracy i ważnych opinii które mogą tylko pomóc doskonalić warsztat. Nie bój się - jeśli boisz się oceny kolegów "po fachu", to będziesz się jeszcze bardziej bał oceny potencjalnego pracodawcy. Powodzenia!

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz